نقش ادبیات عامیانه و ضرب المثل ها و چکیده سخنان واشعار وتک بیتی ها در تربیت جامعه و تاثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی مردم بسیار پررنگ وشفاف است.

انرژی و رواج سخنان در آرامش ویا نا آرامی جامعه نقش کلیدی دارد.

قدرت و تاثیر بسیاری از آیات وابیات و آموزه ها که از راه سخن وبیان  نقش هدایت و سربازی مهندسان سخن را ایفا می کند بر هیچ ذهن و عقل سلیمی پوشیدی نیست.

در اینجا به نقش مخرب برخی از امثال و سخنان رایج در  بازار روابط اجتماعی می پردازیم که با ایجاد ناهنجاری باعث پیمودن سبک زندگی اشتباه و ناروا می گردد.و ارزش زندگی هنجار را مورد خدشه قرار می دهد.

 اصطلاحات غلط و رایجی که در رگ های ارتباطی جامعه جریان دارند، نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

همانند :

۱- خدا بد نده:

این کلام بی معرفتی به پروردگار است.

زیرا خدای تعالی در قرآن فرموده:

هیچ خوبی به شما نمی رسد مگر از ناحیه خدا و هیچ بدی به شما نمیرسد مگر از ناحیه خود شما (که بخاطر اعمال خودتان است)


۲- عیسی به دین خود، موسی به دین خود:

این جمله معنای صحیحی ندارد.

زیرا بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه آنها مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت میکردند و عقیدۂ یکسانی داشتند.


۳- ولش کردی به اَمان خدا:

این حرف کفر آمیز است.

زیرا اگر کسی مال یا فرزند خود را به امان خدا بسپارد که غمی نیست. بهتر است بجای این کلام گفته شود: 

"ولش کردی به حال خودش"


۴- انسان جایز الخطاست:

این حرف نیز غلط است، زیرا انسان برای خطا کردن جایز نیست. 

بهتر است بگوییم انسان "ممکن الخطا" است. 

یعنی ممکن است خطا کند و بهترین خطا کنندگان، توبه کنندگان هستند.


۵- در گذشت نا بهنگام. ( العیاذ بالله)

شاید در گذشت هر عزیز و انسانی بسیار ناگوار باشد اما درگذشت هیچکس نا بهنگام نیست بلکه در دایره تقدیر الهی زمانه و نحوه مرگ افراد بسیار هوشمندانه و حکیمانه رقم می خورد.

که خداوند در بهترین زمان‌ممکن جان را از بندگان و دوستانش می خرد .

خداوند  مطابق با سیستم هوشمند خود در وقت خاص مبادرت به گرفتن جان انسان ها می کند ونیاز به اجازه وخوشایند کسی ندارد.

بنا براین این سخن بسیار سخیف وغلط است که خدا و حکمت ها و مهربانی هایش را نادیده بگیریم.

۶-قیمت فلان وسیله خدا تومن. (العیاذ بالله)

این سخن نیز شرک و تمسخر خداست !و بسیار ناخوشایند وبی ادبانه است.

خداوند قیمت ندارد. وجزیی از کالا وخدمات کسی نیست که قیمت گذاری شود

باید ادب بندگی را رعایت کنیم.

۷-خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو.

این سخن یعنی برای تغییر وحقانیت هیچ حقی پایداری نکن. با غلط دیگران همراه باش وخود را سازگار کن.

این مثل مخالف رسالت هر پیامبری است زیرا پیامبران همواره به تنهایی قیام الهی خود را آغاز کردند.

۸-مشت نمونه خروار است

اتفاقا هیچ مشتی نمونه خروار نیست.!

این رفتار نشانگر تعمیم بی خردانه و بی انصافانه‌ هر  فکر و رفتاری است.

خشک و تر سوزاندن و همه ی افراد یک کلاس ومدرسه و شهر وجامعه را بد دانستن و خوب دانستن  منطقی  نیست.

هیچ جا وهیچ استعدادی در افراد شبیه سایر استعدادهایش نیست.

۹-دیگی که برای من نجوشد  سر سگ در آن بجوشد.

تمایل به خود .و خود برتر بینی و خود خواهی و دیگران را ندیدن  رفتاری بسیار ناپسند است.

۱۰-حرف مرد یکی است.

یکی از ضعف های شخصیتی افراد  لجاجت وسماجت است

انعطاف پذیری و شکیبایی و مدارا و بازسازی وبهسازی رفتار برای مرد یا هر فردی، پسندیده تر از لجاجت وسماجت اوست.

قران با آنکه کلام خداست آیات زیادی از آن دچار ناسخ و منسوخ شده اند.

یعنی بهسازی و ویراست همراه با مقتضیات زمان ومکان شامل حال این کتاب بزرگ شده است.

بسیاری از ضرب المثلهای ما نه تنها جنبه تربیتی ندارد بلکه باعث بروز بد تربیتی نیز شده است. باید تلاش کنیم و بیاندیشم تا ارزش واقعی سخنان را درک کنیم.

و خود را همنشین سخنان سازنده نگه داریم.

 

 

حمیدرضاابراهیم زاده

۷ آذر۱۴۰۰

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

قصه ی عشق در قرآن

تغییر درسرنوشت تمدن وجامعه

معنی قرآن زقرآن پرس وبس

درسی که یزید به انسان ها آموخت

درسوگ این مثلث

ضرب المثلهای ناهنجار

  ,خدا ,انسان ,سخنان ,ندارد ,نقش ,خود را ,است زیرا ,و خود ,ولش کردی ,بسیاری از

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی قاصدک طلایی مطالب اینترنتی دانلود فایل hassanrouhanischool mazand قهوه خانه سنتي سید حسن فلسفی طلب نوین کنکور ،تخصصی ترین مرجع آموزش کشور گروه ادبیات عرب شهرضا mosafersalam